TICI – ANNEXE 6

Sources des tests examinés dans le Tableau 9

Les adresses URL ont été vérifiées le 16 février 2005

Tableau 9 (1), Tableau 9 (2)

T1

Brown, Gavin. 1999. Information skills: how information literate are New Zealand Children? Paper presented at the New Zealand Association for Research in Education Annual Conference, Nov 29- Dec 2, 1999, Melbourne. http://www.aare.edu.au/99pap/bro99108.htm

Brown, Gavin. 2001. « Locating categories and sources of information: how skilled Are New Zealand children? » School Library Media Research, vol. 4, 2001. http://www.ala.org/Content/NavigationMenu/AASL/Publications_and_Journals/School_Library_Media_Research/Contents1/Volume_4_(2001)/Brown.htm

Note: Deux séries de trois tests, l’un pour le niveau primaire (10-11 ans) et l’autre pour le niveau intermédiaire (12-13 ans). L’information sur le contenu des tests provient de ces textes et de réponses de G. Brown.

T2

California State University. Council on Library Resources and Information Technology. Competence Work Group. Information Competency Assessment: Web-Based Assessment of University Entry-Level Information Competency. 1998- http://www.csupomona.edu/~library/InfoComp/instrument.htm

T3

UCLA Library. Instructional Services Advisory Committee. UCLA Library’s Information Competencies Survey. Questionnaire. Instrument used May 1999. (Committee members: Patti Caravello, Eleanor Mitchell, Eloise Borah and Judith Hershman). http://www.bol.ucla.edu/~jherschm/project/

Survey instrument: http://www.bol.ucla.edu/~jherschm/project/survey.pdf

T4

California State University. Dominguez Hills. Information Competency Assessment Instrument for Information Competency. Online quizz. (Cité dans Libraries@Calstate. Newsletter of the California State University libraries, vol. 1, no 1, Spring 2002. http://www.calstate.edu/LS/A1007.pdf
Test: http://library.csudh.edu/infocomp/quiz.html ; et: http://library.csudh.edu/infocomp/infotest1a.pdf

T5

Henthorn, Susan. 2001. Berea College. Hutchins Library. Bibliographic Instruction Program Evaluation (1989-1993). Updated 3/23/01. Hutchins Library Inventory, Section III. http://www.berea.edu/library/BIEVAL/Appendix_B.1.html

T6

Stetson University. DuPont-Ball Library. Library skills post-test. 3 p. (Jane Bradford)

Note: Test mentionné par Monica Morem dans son bilan «pre-post test query summary», message de courriel posté sur la liste BI-L le 19 février 1999. Le test lui-même a été obtenu de Jane Bradford, of Library Instruction, Stetson University, DeLand, FL. qui précise: «I’ve constructed a simple 15 question, multiple choice answer pre- and post-test that we give to our freshmen English classes in the Fall. The test questions are based on a –Library Handbook– that the freshmen in their English composition classes use as part of their research paper training. I then compare pre- and post-test scores for individuals, for sections, and for the group as a whole.»

T7

Arnold, Judith; Jayne, Elaine. 1998. The Labyrinth, University 101 tutorial. Quiz. Kalamazoo, MI : Western Michigan University, University Libraries (n’est plus accessible le 31/12/2003).

T8

Étude sur les connaissances en recherche documentaire. Instrument utilisé lors de l’enquête CREPUQ. Été 2002. 9 p. (Version en anglais: Information Literacy Study.) In: Mittermeyer, Diane; Quirion, Diane. 2003. Étude sur les connaissances en recherche documentaire des étudiants entrant au 1 er cycle dans les universités québécoises. En collab. avec: Caroline Archambault, Pierre Carrier, Sharon Grant, Pierre Guilmette, Édith Healy, Madeleine Hébert-Erban, Karen Nicholson, Madeleine Proulx, Diane Sauvé, Ruth Sheeran, Danielle Tardif. Montréal: CRÉPUQ, 2003. 111p (format pdf) http://www.crepuq.qc.ca/rubrique.php3?id_rubrique=36

T9

Kent State University. Project for the standardized assessment of information literacy skills (SAILS). Survey. (Note: Test used during first testing phase, 2003). http://www.projectsails.org/frontend/sails_example_step1.php

Note: Élaboration du test détaillée dans le texte suivant: O’Connor, Lisa G., Carolyn J. Radcliff, Julie A. Gedeon. 2001. « Assessing Information Literacy Skills: Developing a Standardized Instrument for Institutional and Longitudinal Measurement. » In: Thompson, H. A. (Ed.). Crossing the Divide: Proceedings of the Tenth National Conference of the Association of College and Research Libraries. Chicago: ALA/ACRL, 2001, pp. 163-174. (Aussi en ligne) Adresse URL: http://www.ala.org/Content/NavigationMenu/ACRL/Events_and_Conferences/oconnor.pdf
Présentation PowerPoint: http://sails.lms.kent.edu/publications/acrldenver_files/v3_document.htm

T10

SUNY Plattsburgh. Introduction to library research. LIB 101. Proficiency exam. Revised and updated version, 2001. 13 p.

Note: Document obtenu par courriel le 13 février 2001 de Michelle Toth, Instruction Librarian, Feinberg Library, SUNY Plattsburgh.


Site mis en ligne le 18 mai 2001. Tous droits réservés © 2001-2005. Paulette Bernhard. Dernière modification sur ce site: 16 février 2005.
Conception et réalisation: Paulette Bernhard, avec l’assistance de Zeïneb Gharbi
Veuillez envoyer vos commentaires et suggestions à: paulette.bernhard@umontreal.ca.