TICI – ANNEXE 2

Sources des tableaux 2 et 3

Tableau 2 – Répartition des modèles du processus de recherche d’information identifiés,
selon les sources qui les signalent
Tableau 3 – Répartition des modèles du processus de recherche d’information identifiés,
selon l’origine géographique et les sources d’élaboration

  • Bernhard, Paulette. (1998) « Apprendre à « maîtriser » l’information: des habiletés indispensables dans une « société du savoir ». Éducation et francophonie, vol. XXVI, no 1, 1998 (En ligne, page consultée le 13 janvier 2003). Adresse URL: http://www.acelf.ca/revue/XXVI-1/index.html
  • Brown, Gavin. (1997). Information skills in the New Zealand curriculum: A blueprint for education? Paper presented at the New Zealand Association for Research in Education Annual Conference, December 4-7, 1997, Auckland.
  • California School Library Association. (1997) From Library skills to information literacy: a handbook for the 21st century. 2nd ed. Castle Rock, Colorado: Hi Willow Research and Publishing, 1997. (cf. pp. 16-17: « Information literacy models from the school library media field »)
  • Eisenberg, Michael B.; Brown, Michael K. (1992) « Current themes regarding library and information skills Instruction: research supporting and research lacking. » School libray media quarterly, vol. 20, no 2, 1992, pp. 103-110.
  • Form@net. Développer les compétences informationnelles dans l’enseignement secondaire.
  • Librarians Information Online Network (LION). Lesson Plans & Teaching Activities for School Librarians. Adresse URL: http://www.libraries.phila.k12.pa.us/lion/lessons.html (13 janvier 2003)
  • Loertscher, David V.; Woolls, Blanche. (1997) The Information Literacy Movement of the School Library Media Field: A Preliminary Summary of the Research. http://witloof.sjsu.edu/courses/250.loertscher/modelloer.html (13 janvier 2003)
  • Ontario School Library Association. (1999) Information Studies: Kindergarten to Grade 12 Curriculum for Schools and School Library Information Centres. Edited by Tim Gauntley, Liz Kerr and Rose Dotten. Toronto: OSLA, January 1999. (En ligne, page consultée le 13 janvier 2003). Adresse URL: http://www.accessola.org/action/positions/info_studies/index.html Appendix A: Research-Based Information Problem-Solving Process Models (Kuhlthau, Eisenberg/Berkowitz, Irving, Stripling/Pitts) http://www.accessola.org/action/positions/info_studies/html/appndxa.html (13 janvier 2003)
  • Spitzer, Kathleen L.; Eisenberg , Michael B.; Lowe, Carrie A. (1998) Information literacy: essential skills for the information age. Syracuse. NY: ERIC Clearinghouse on information and technology, Nov. 1998. 377 p. (IR-104)
  • Thomas, Nancy Pickering. (1999) Information literacy and information skills instruction. Applying research into practice in the school library media center. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited, 1999.
  • Thomas, Nancy. « A Multiplicity of (Research) Models: Alternative Strategies for Diverse Learners. » School Library Activities Monthly. Feature article online http://www.crinkles.com/features.html (13 janvier 2003)

Site mis en ligne le 18 mai 2001. Tous droits réservés © 2001-2005. Paulette Bernhard. Dernière modification sur ce site: 16 février 2005.
Conception et réalisation: Paulette Bernhard, avec l’assistance de Zeïneb Gharbi
Veuillez envoyer vos commentaires et suggestions à: paulette.bernhard@umontreal.ca.