TICI – ANNEXE 4

Travaux et écrits sur lesquels se basent les schémas présentés dans la partie 2

Les travaux et écrits qui sous-tendent les schémas présentés dans la partie 2 proviennent essentiellement, mais non exclusivement, des sciences de l’information, des sciences cognitives et des sciences de l’éducation et se distribuent selon les six grandes thématiques suivantes:

Besoins et comportements de recherche d’information

  • Dervin, Brenda. 1977. « Useful Theory for Librarianship. » Drexel Library Quarterly, vol. 13, no 3, 1977, pp. 16-32.
  • Dervin, Brenda. 1992. « From the mind’s eye of the user: The sense-making qualitative- quantitative methodology. Dans: J. D. Glazier, & R. R. Powell (Eds.). Qualitative research in information management. Englewood, CO: Libraries Unlimited, pp. 61-84.
  • Dervin, Brenda; Nilan, Michael . 1986. « Information needs and uses. » Annual Review of Information Science and Technology, vol. 21, pp. 3-33.
  • Dillon A. 1991. « Reader’s models of text structures : the case of academic articles. » International Journal of Man-machine Studies, vol. 35, pp. 913-925.
  • Kuhlthau, C. C. 1991. »Inside the search process: Information seeking from the user’s perspective. » Journal of the American Society for Information Science, vol. 42, no 5, pp. 361-371.
  • Le Coadic, Yves-Francois. 1997. Usages et usagers de l’information. Paris: ADBS; Nathan. (Collection 128. Information documentation)
  • Le Coadic, Yves-François. 1998. Le besoin d’information : formulation, négociation, diagno- stic. Paris : ADBS Éditions. (Collection Sciences de l’information/Études et techniques)
  • Vakkari, Pertti; Savolainen, R.; Dervin, B. (Eds). 1997. Information Seeking in Context. London & Los Angeles: Taylor Graham.
  • Wilson, T. D. 1981. « On user studies and information needs. » Journal of Documentation, vol. 37, no 1, pp. 3-15.
  • Wilson, T.D. 1980. « Recent trends in user studies: action research and qualitative methods. » Information Research, vol. 5, no. 3. (Mis en ligne en 2000: Berlin: Freie Universitat, Institut fur Publizistik und Dokumentations-wissenschaft, 1980. (Projekt Methoden-instrumentarium zur Benutzerforschung in Information und Dokumentation, MIB P1 11/80) (En ligne) Adresse URL: http://informationr.net/ir/5-3/paper76.html
  • Wilson, T. D. 1997. « Information Behaviour: an interdisciplinary perspective. » Dans: Vakkari, Pertti; Savolainen, R.; Dervin, B. (Eds). Information Seeking in Context. London & Los Angeles: Taylor Graham, pp. 451-464.
  • Wilson, T. D. 1994. « Information needs and uses: fifty years of progress? » Journal of Documentation, vol. 50, pp. 15-51.

Canaux de transfert de l’information et communication scientifique

  • Atherton, P. 1977. « Les services d’information. Une introduction. » Dans: Manuel pour les systèmes et services d’information. Paris: UNESCO, pp. 1-21.
  • Comberousse, Martine. 1999. Histoire de l’information scientifique et technique. Paris: Nathan-Université. (Collection 128 – Information-documentation, no 231).
  • Crawford, Susan; Y.; Hurd, Julie M.; Weller, Ann C. 1996. From print to electronic: the trans- formation of scientific communication. Medford. NJ: Information Today, Inc. (ASIS Monograph Series)
  • Garvey, W. D. 1979. Communication: the essence of science. Oxford: Pertgamon Press. l’informationet de la documentation. 2e éd. revue et augm. Paris: Presses de l’Unesco.
  • Guinchat, Claire; Menou, Michel. 1990. Introduction générale aux sciences et techniques de l’information et de la documentation. 2e ed.revue. et augmentée. Paris : UNESCO
  • Hjorland, Birger; Albrechtsen, Hanne. 1995. « Toward a new horizon of information science: domain analysis. » Journal of the American Society for Information Science, vol. 46, no 6, p. 400-425.
  • Soergel, D. 1985. Organizing information: principles of data base and retrieval systems. New York: Academic Press.
  • Taylor, R. S. 1986. Value-added processes in information systems. Norwood, N.J.: Ablex.
  • Vickery, B.C.; Vickery, A. 1987. Information science in theory and practice. London: Butterworths.

Démarche et processus de recherche d’information

Voir les sources des modèles présentés dans les deux parties du Tableau 4, ainsi que:

  • Bernhard, Paulette. 1998. « Apprendre à « maîtriser » l’information : des habiletés indispensables dans une « société du savoir ». Éducation et francophonie, vol. XXVI, no 1. (En ligne) Adresse URL: http://www.acelf.ca/c/revue/XXVI-1/articles/09-bernhard.html
  • Bruce, C.S; Candy, P.C. [Eds] 2000. Information Literacy Around the World: advances in programs and research. Charles Sturt University Centre for Information Studies.
  • Spitzer, Kathleen L.; Eisenberg , Michael B.; Lowe, Carrie A. 1998. Information literacy: essential skills for the information age. Syracuse. NY: ERIC Clearinghouse on information and technology, (IR-104)
  • Thomas, Nancy Pickering. 1999. Information literacy and information skills instruction. Applying research into practice in the school library media center. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited.

Processus cognitifs en relation avec la recherche d’information et le design de systèmes d’information

  • Allen, B. L. 1991. « Cognivive research in information science: implications for design. » Annual review of information science and technology, vol. 26, pp. 3-37.
  • Allen, B. L. 1994. « Cognivive abilities and information system usability. » InformationProcessing and and Management, vol. 30, no 2, pp. 177-191.
  • Astolfi, Jean-Pierre. 1993. « Information, connaissance, savoir. » Dans: L’école pour apprendre. 2e éd. Paris: ESF, pp. 67-76. (Pédagogies)
  • Ausubel, David P.; Novak, J.; Hanessian, H. 1978. Educational Psychology, A Cognitive View. 2nd ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
  • Bates, M. J. 1989. « The design of browsing and berrypicking: Techniques for the online search interface. » Online Review, vol. 13 , no 5, pp. 407-423.
  • Belkin, N.J. 1990. « The cognitive viewpoint in information science. » Journal of information science, vol. 16, no 1, pp. 11-16.
  • Belkin, N.J. 1980. « Anomalous states of knowledge as a basis for information retrieval. » Canadian journal of information science, vol. 5, pp. 133-143.
  • Belkin, N.J.; Oddy, R.M.; Brooks, H.M. 1982. « ASK for information retrieval. Parts 1 and 2. »Journal of documentation, vol. 38, pp. 61-71; 145-164.
  • Brookes, B.C. 1980. « The foundations of information science. Part 1: philosophical aspect. » Journal of information science, vol. 2, 1980, pp. 125-133.
  • Brown, Gavin. 1997. « Information skills in the New Zealand curriculum: A blueprint for education? » Paper presented at the New Zealand Association for Research in Education Annual Conference, December 4-7, 1997, Auckland. (ERIC Document ED 429 618)
  • Bruner, J.S.; Olson, D.R. 1974. « Learning through experience and learning through media. » Dans: Olson, D. R. (Ed.). Media and symbols: the forms of expression, communication and education. Chicago: NSSE, pp. 125-150.
  • Bruner, J. S.; Olson, D. R. 1978. « Symbols and texts as tools of intellect. » Interchange, vol. 8, pp. 1-15.
  • Denecker, Claire. 2002. Les compétences documentaires : des processus mentaux à l’utilisation de l’information. Préf. de de Paul Thirion. Villeurbanne : Presses de l’Enssib, 2002.
  • Dinet, Jérôme. 2000. « La pertinence des outils d’experts au service des non-experts en recherche d’informations: un exemple avec les opérateurs booléens. » Revue de l’EPI, n° 99. (En ligne) Adresse URL: http://www.epi.asso.fr/revue/99/b99p057.htm
  • Gordon, Carol A. 2000. « The effects of concept mapping on the seraching behavior of thenth- grade students. » School Library media research, vol. 3. (En ligne) Adresse URL: http://www.ala.org/Content/NavigationMenu/AASL/Publications_and_Journals/School_Library_Media_Research/Contents1/Volume_3_(2000)/mapping.htm
  • Ingwersen, Peter. 1991. « Conceptions of information science. » In: Vakkari, Pertti; Cronin, Blaise (Eds.). Conceptions of library and information science. London: Taylor Graham, 1991, pp. 299-312.
  • Ingwersen, Peter. 1996. « Cognitive perspectives of information retrieval interaction: elementsof a cognitive IR theory. » Journal of documentation, vol. 52, no 1, pp. 3-50.
  • Kuhlthau, C. C. (1999) « Accommodating the user’s Information Search Process: Challenges for information retrieval systems designers. » Bulletin of the American Society for Information Science, vol. 25, no. 3.
  • Kuhlthau, Carol C. 1994. « Students and the information search process: zones of intervention for librarians. » Advances in librarianship, vol. 18, pp. 57-72.
  • Kuhlthau, Carol Collier . 1993. Seeking meaning : a process approach to library and information services. Norwood, NJ : Ablex Pub. Corp. (Information management, policy, and services)
  • Laliberté-Lefebvre, Claire. 1996. « Le travail intellectuel en bibliothèque et le développement des structures mentales des étudiants du collégial. » Argus, vol. 25, no 1, pp. 29-39.
  • Lindsay, P.H; Norman, D.A. 1980. Traitement de l’information et comportement humain. Montréal: Études Vivantes.
  • McGregor, Joy H.; Streitenberger, Denise C. 1998. « Do Scribes Learn? Copying and Information Use. » School library media research, vol. 1. (En ligne) Adresse URL: http://www.ala.org/Content/NavigationMenu/AASL/Publications_and_Journals/School_Library_Media_Research/Contents1/Volume_1_(1998)_SLMQ_Online/mcgregor.htm
  • Marchionini, Gary. 1989. « Information seeking strategies of novices using a full-text electronic encyclopedia. » Journal of the American Society for Information Science, vol. 40, no. 1, pp. 544-66.
  • Marchionini, Gary. 1995. « Information Seekers and Electronic Environments. » Dans: Information Seeking in Electronic Environments. Cambridge, MA: Cambridge University Press, pp. 11-26.
  • Marchionini, Gary et al. 1991. « A study of user interaction with information retrieval interfaces: progress report. » The Canadian Journal of Information Science, 1991, vol. 16, no 4, pp. 42-59.
  • Olson, D. R.; Bruner, J. S. 1974. « Learning Through Experience and Learning Through Media. » In: Olson, D. R. (ed.). Media and Symbols. Chicago: NSSE, pp. 120-150. (73rd Yearbook of the NSSE)
  • Pace, Sandra F. 1987. Students’ thinking developmental framework : cognitive domain. Edmonton, AB : Learning Resources Distribution Center. 20p. Tableaux en ligne:
  • Roger, D.; Lavandier, J.; Kolmayer, E. 1998-. « Navigation et interfaces: cartes conceptuelles et autres outils. Villeurbanne: ENSSIB. (Analyse bibliographique réalisée pour PARINFO) (En ligne) Adresse URL: http://www.enssib.fr/bibliotheque/documents/travaux/kolmayer/kolm-navig0.html
  • Rouet, Jean-François; Tricot, André. 1998. Chercher de l’information dans un hypertexte : vers un modèle des processus cognitifs. In: Les Hypermédias, approches cognitives et ergonomiques. Paris : Hermès, pp.57-93.
  • Stripling, Barbara K.; Pitts, Judy M. Brainstorms and Blueprints: Teaching Library Research as a Thinking Process. Englewood, CO: Libraries Unlimited, c1988.
  • Tallman, Julie I; Henderson, Lyn. 1999. « Constructing Mental Model Paradigms for Teaching Electronic Resources. » School library media research, vol. 2. (En ligne) Adresse URL: http://www.ala.org/Content/NavigationMenu/AASL/Publications_and_Journals/School_Library_Media_Research/Contents1/Volume_2_(1999)/vol2_tallman.htm
  • Todd, Ross. 2000. « A theory of information literacy: In-formation and outward looking. » Dans: Bruce, C.S; Candy, P.C. [Eds] Information Literacy Around the World: advances in programs and research. Charles Sturt University Centre for Information Studies, pp. 163-175.
  • Tricot, André. 2000. « Pratiques documentaires : la construction des savoirs et les démarches d’apprentissage des élèves. Quelles compétences développer? » Dans: Les politiques docu- mentaires des établissements scolaires. Actes du séminaire national organisé par la direction de l’Enseignement scolaire (DESCO) et le Centre national de documentation pédagogique (CNDP), Versailles, 9-11 mai 2000, pp. 67-76.
  • Tricot, A.; Rouet, J.F. (Dir.) 1998. Les hypermédias: Approches cognitives et ergonomiques. Paris:Hermès.

Domaines de spécialisation et expertise

  • Bransford, John D.; Brown, Ann L.; Cocking, Rodney R. (Eds). 1999. « How Experts Differ from Novices. » In: How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington: National Research Council.
  • Ford, David N.; Sterman, John D. 1997. Expert Knowledge Elicitation to Improve Mental and Formal Models. May 1997. (En ligne) Adresse URL: http://web.mit.edu/jsterman/www/ford_sterman_elicit_1.html
  • Gunn, Holy. 2002. « Seeking information on the world wide web. » Impact, vol. 11, no2, pp. 12-20.
  • Hjorland, Birger; Albrechtsen, Hanne. 1995. Toward a New Horizon in Information Science: Domain-Analysis. Journal of the American Society for Information Science, vol. 46, no 6, pp. 400-25
  • Hjorland, Birger.1997. Information seeking and subject representation. An activity-theoretical approach to information science. Westport, CO; Greenwood Press, CO.
  • Kuhlthau, Carol C. ; Tama, S. L. 2001. « Information search process of layers: a call for ‘just for me’ information services. » Journal of Documentation, vol 57, no 1, pp. 25-43.
  • Kuhlthau, Carol C. 1999. « The role of experience in the information search process of an early career information worker: perceptions of uncertainty, complexity, construction and sources. » Journal of the American Society for Information Science, vol. 50, no 5, pp. 399-412.
  • Nasse-Kolmayer, Elisabeth. 1997. Contribution à l’analyse des processus cognitifs mis en jeu dans l’interrogation d’uen base de données documentaires. Thèse, Université René Descartes, Paris 5, Psychologie. (En ligne) Adresse URL: http://www.enssib.fr/bibliotheque/documents/theses/kolmayer/kolmayer.html

Site mis en ligne le 18 mai 2001. Tous droits réservés © 2001-2005. Paulette Bernhard. Dernière modification sur ce site: 16 février 2005.
Conception et réalisation: Paulette Bernhard, avec l’assistance de Zeïneb Gharbi
Veuillez envoyer vos commentaires et suggestions à: paulette.bernhard@umontreal.ca.