TICI – TABLEAU 7 (4) – Difficultés et problèmes mentionnés dans les études examinées classés selon le cadre conceptuel proposé

enq: résultats d’enquêtes – pb: problèmes mentionnés dans des revues des écrits et dans des recherches

PROCESSUS DE RECHERCHE D’INFORMATION (suite)

– Accéder aux documents repérés – Sélectionner ceux qui sont pertinents

b: 10th Gr. studentsexperienced difficulty locating informationGordon, 2000 (cf. Gunn, 2002)

– Comprendre/organiser les références bibliographiques

Difficultés avec les références bibliographiques
pb: correctly identify citations to books and journal articles
Maughan, 1994 – UC Berkeley
enq: upperclassmen’s understanding of the diffe- rence/distinguishing between citations to books, between citations to books and citations to journal periodicals and book chapters articles was not much better than that of the Freshmen – « 86% knew what a bibliography is, 31.6% knew the difference between citations to books and citations to journal articles »Coupe, 1993 (université)
enq: Feshmen had the most difficulty in : Distinguishing a book citation from a journal citationFenske, Rachel et Clark, 1995 (collège)

UNIVERS INFORMATIONNEL

– Cycles et flux de l’information – Information primaire, secondaire, tertiaire

Difficultés avec les sources secondaires
pb: recognize and identify key electronic sources in their subject major
Maughan, 1994 – UC Berkeley
Difficultés avec les types de sources
enq: Less than 1/8 could correctly identify what government documents were
Kester, 1994 (secondaire-collège)

– Sources de référence – Personnes ressources

Difficultés avec les ouvrages de référence
enq: 50% of seniors vs 29% of freshmen could correctly identify the function of a bibliography
Greer, Weston et Alm, 1991 (université)
enq: Reader’s Guide = only magazine index that could be identified (by only 31.7%)Kester, 1994 (secondaire-collège)

– Espaces et gisements informationnels

Difficultés à chercher en bibliothèque – à comprendre l’organisation
pb: achievement of a fairly high grade on their paper without making significant use of the Library’s support services/mechanisms (-> design Library systems to accommodate this expectation of user independence)
University of Calgary, 1996
enq: those students (…) are almost without exception, totally innocent of how a library works and do not have even a vague idea how to set about finding information they need or want when they arrive at a college or universityDickinson, 1981 (cf. Goodin, 1991) (secondaire-collège)
enq: lack of the basic skills needed to find information in the university libraryMatheson, 1985 (cf. Daniel, 1997) (secondaire-université)
enq: ear after year, students arrive on our campuses unable to use our librariesMcNeer, 1991 (cf. Daniel, 1997) (secondaire-université)

Site mis en ligne le 18 mai 2001. Tous droits réservés © 2001-2005. Paulette Bernhard. Dernière modification sur ce site: 16 février 2005.
Conception et réalisation: Paulette Bernhard, avec l’assistance de Zeïneb Gharbi
Veuillez envoyer vos commentaires et suggestions à: paulette.bernhard@umontreal.ca.