TICI – ANNEXE 3

Sources des modèles présentés dans le Tableau 4 (sections 1 et 2)

(les adresses URL ont été vérifiées le 16 février 2005)

1. MODÈLES IDENTIFIANT UNE SÉQUENCE OU UN PROCESSUS SOUS FORME DE QUESTIONS OU D’ÉTAPES

ROYAUME UNI

  • Irving, Ann. Study and information skills across the curriculum. London: Heinemann Educational Books, 1985.

ÉTATS-UNIS

  • Kuhlthau, Carol Collier. « Implementing a process approach to information skills: a study identifying indicators of success in library media programs. » School library media quarterly, vol. 22, no1, 1983, pp.11-18.
  • Kuhlthau, Carol C. Seeking meaning: a process approach to library and information services. Norwood, N.J.: Ablex Pub. Corp., 1993. (Information management, policy, and services)

ÉTATS-UNIS

  • Stripling, Barbara K.; Pitts, Judy M. Brainstorms and Blueprints: Teaching Library Research as a Thinking Process. xxxxxxx Libraries Unlimited, c1988.

ROYAUME UNI

  • Library AssociationCurriculum guidance. National curriculum and effective learning. London: LA, 1996.

ROYAUME UNI

  • Herring, James. Teaching information skills in schools. London: Library Association Publishing, 1996.

CANADA

  • La recherche d’information à l’école secondaire. Rédaction: Yves Léveillé. Recherche et conception: Québec Louise Paquin, Micheline Lauzon, Viviane Paiement, Richard Bastien, Yves Léveillé. Montréal: Ministère de l’Éducation, Direction des ressources didactiques, 1997. (Comprend 1 tableau recto/ verso La recherche d’information). http://pages.infinit.net/formanet/cs/leveille.html

FRANCE

2. MODÈLES IDENTIFIANT UNE SÉQUENCE OU UN PROCESSUS ET DÉCRIVANT DES HABILETÉS OU COMPÉTENCES ATTENDUES SOUS FORME D’UN ENSEMBLE DE « PRINCIPES », DÉCOMPOSÉS EN « INDICATEURS » DE PERFORMANCE ET ILLUSTRÉS PAR DES EXEMPLES D’ACTION (à l’intérieur de chaque catégorie, organisation par ordre chronologique)

Modèles généraux pour l’enseignement supérieur:

ROYAUME UNI

  • Society of College, National and University Libraries (SCONUL, UK). Position Paper. Information skills in higher education. December 1999. http://www.sconul.ac.uk/publications/99104Rev1.doc (n’est plus accessible).

ÉTATS-UNIS

Modèles K-12 identifiant des degrès d’atteinte:

ÉTATS-UNIS

  • Eisenberg, Michael B.; Berkowitz, Robert E. Curriculum initiative: an agenda and strategy for library media programs. Norwood, N.J.: Ablex Pub. Corp., 1988.
  • Eisenberg, Michael B.; Berkowitz, Robert E. Information problem-solving: the big six skills approach to library and information skills instruction. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corp., 1990http://www.big6.com/

ÉTATS-UNIS – Colorado

  • Colorado. Department of Education. Colorado Information Literacy. (1994-)
    http://www.cde.state.co.us/cdelib/slinfolitindex.htm (avec lien vers: Information Literacy Rubrics in PDF Format )
    Base: Colorado. State Library and Adult Education Office. Information literacy guidelines. Denver, CO: State Library and Adult Education Office, Colorado Dep. of Education, Colorado Educational Media Association, 1994.
    + Colorado. State Library and Adult Education Office. Model information literacy standards. Denver, CO: State Library and Adult Education Office, Colorado Dep. of Education, 1994.

ÉTATS-UNIS

  • American Association of School Librarians; Association for Educational Communications and TechnologyInformation literacy standards for student learning. Chicago : American Library Association, 1998. (Know it all; 13)
    Note: aussi chap. 2 de : American Association of School Librarians; Association for Educational Communications and Technology. « Information Literacy Standards for Student Learning. » In: Information power: building partnerships for learning. Chicago: American Library Association, 1998http://www.ala.org/aasl/ip_nine.html

ÉTATS-UNIS – Kansas

  • Kansas Association of School Librarians. « Planning and Assessing Learning across the Curriculum. » Knowledge Quest, vol. 28, no 1, 1999. http://www.ala.org/aasl/kqweb/kqabstracts/28_1_kasl.html (n’est plus accessible)
    + Grover, Robert; Lakin, Jacqueline; Dickerson, Jane. « An Interdisciplinary Model for Assessing Learning. » Association of School Librarians, Paper given at the 26th Annual Conference of the International Association of School Librarianship, Vancouver, July 6-11, 1997.
    + Grover, Robert. « An Interdisciplinary Model for Assessing Learning. » JCEL, 10, 1997 (n’est plus disponible le 31/12/2003). Voir le résumé à l’adresse URL: http://www.iasl-slo.org/abstract6.html

AUSTRALIE

  • Australian School Library Association. « The Information Process Continuum : Levels of Skills Development Documentation for Teaching Information Skills. 2nd ed.  » In: Teaching information skills. Perth: ASLA, 2000. (CD-ROM) (Note: première version en 1997) http://www.kb.com.au/cp_cdrom.htm
    Teaching information skills: professional development CD-ROM. http://www.asla.org.au/pubs/pub_tis.htm#TopOfPage

Modèles K-12 organisés selon la progression d’un programme d’études:

NOUVELLE-ZÉLANDE

ÉTATS-UNIS – MInnesota

ÉTATS-UNIS – Washington

ÉTATS-UNIS – North Carolina

CANADA – Ontario

CANADA – Ile P. Edward

  • Prince Edward Island. Department of Education. (***) Building information literacy: strategies for developing informed decision-makers and independent lifelong learners1999– http://www.edu.pe.ca/bil/

ÉTATS-UNIS – Utah

  • Utah. Office of Education (***) Library Media K-6 Core Curriculum2000. (Note: Base = Big6)
    7th Grade, 8th Grade, 9th Grade, 10th Grade, 11th Grade, 12th Grade Library Media Curriculum Units. 1996.
    (cette version n’est plus accessible en janvier 2005 – voir la nouvelle version: Utah Education Network (CTE/Information Technology + Library Media) : http://www.uen.org/curriculumsearch/SearchParams.do)

CANADA – Alberta

ÉTATS-UNIS – Maryland


Site mis en ligne le 18 mai 2001. Tous droits réservés © 2001-2005. Paulette Bernhard. Dernière modification sur ce site: 16 février 2005.
Conception et réalisation: Paulette Bernhard, avec l’assistance de Zeïneb Gharbi
Veuillez envoyer vos commentaires et suggestions à: paulette.bernhard@umontreal.ca.